úterý 7. července 2009

Exkurze do historie železnice na Hřebečsku

Železný oř začal krajinu našeho regionu měnit před téměř sto sedmdesáti lety. Postupně byly vypracovány plány na propojení všech měst, ovšem nejen kvůli četným selským bouřím v počátcích železnice se mnohé smělé trasy nezrealizovaly.

Nejdůležitějším momentem pro náš kraj je rok 1843, kdy začala stavba dráhy z České Třebové na Brno. Koleje prochází úzkým údolím řeky Svitavy, původně však měly vést přes Poličku. Kvůli sedláckým protestům se však rozhodlo stavět trať podél toku Svitavy. Byť se ani tato neobešla bez nepokojů, nakonec byla jednokolejka v roce 1851 slavnostně dokončena (zdvoukolejněna pak v roce 1869). Továrny ve Svitavách a Březové tak získaly jistý náskok před podniky ve zbytku regionu.

Trvalo pak téměř celých čtyřicet let, než bylo rozhodnuto o propojení dalších měst železnicí. Před sto deseti lety byl zahájen provoz na trati Česká Třebová – Velké Opatovice, spojení s významným železničním uzlem tak získal konkurent Svitav v textilní výrobě Moravská Třebová či malohanácké Jevíčko. O něco málo starší je poličská trať ze Svitav pokračující pak z rodiště Bohuslava Martinů do Žďárce u Skutče.

Úzkorozchodná lokomotiva v Mladějově (MV)
V novém století se železniční spojení nijak výrazně nezměnilo. Postupem času upadly do zapomnění smělé plány propojit kolejemi Svitavy s Moravskou Třebovou přes Hřebeč a také třeba ambiciózní plán na propojení Svitav železnicí s Rýmařovem. Jedinou vystavěnou tratí na Hřebečovském hřbetu tak byla průmyslová mladějovská dráha. Ta sloužila od roku 1919 k dopravě vytěženého uhlí a lupků do průmyslových závodů v Mladějově. Dnes je v jejich areálech zřízeno muzeum této úzkokolejky. V turistické sezoně je možné se tu svézt parním vlakem.

Z ostatních tratí parní lokomotivy zmizely nadobro, ve většině případů je nahradily motoráčky, ať už ty starší (motorová jednotka řady 810) či nové Regionovy, pouze po brněnské trati, součásti prvního železničního koridoru, který spojuje Děčín s Břeclaví, se několikrát denně prožene moderní souprava Pendolino nebo mezinárodní rychlíky EC/IC. Ty se prohánějí také na severním kraji Třebařova, kde trať Česká Třebová - Přerov, část druhého železničního koridoru, vede těsně při hranici mezi okresy Svitavy a Ústí nad Orlicí.

Zajímavost na závěr: V roce 2008 si filmový štáb vybral Muzlovský tunel pro scénu do nové bondovky. Možná také proto, že mezi tunely na stále budovaných koridorech je jedním z nejstarších. Vlaky jím projíždějí již sto šedesát let.

Martin Višňa

Žádné komentáře:

Okomentovat