Než si ale tragické události více připomeneme, řekněme si něco o samotném hradeckém, respektive dříve grándorfském nádraží. Násep s kolejemi tzv. Severní státní dráhy táhlou vesnici protnul v polovině 19. století, musela při tom dokonce asistovat armáda. Místní sedláci se totiž bouřili proti tomu, že jim trať vedla přes pole a rozestavěnou dráhu, jejíž úsek z Blanska do České Třebové od roku 1845 budovala firma bratří Kleinů, poškodili. Železniční spojení se světem nicméně Hradec tehdy získal a s ním i novou dominantu – šestiobloukový viadukt, který překračuje řeku Svitavu a její nejbližší, často zaplavované okolí a který je společně s kostelem sv. Kateřiny oblíbeným motivem záběrů z obce.
Hradecký viadukt |
K opravám na brněnsko-českotřebovské trati nicméně docházelo průběžně po celou její existenci a právě při dopravních omezeních došlo na kolejích v Hradci, respektive na katastru obce, ke dvěma tragickým nehodám.
![]() |
Rudé právo 3. 10. 1950 |
![]() |
Srovnání: foto z nehody a současná podoba nádraží |
Výluka na trati a zmatky v komunikaci a organizaci provozu hrály roli také v druhém hradeckém železničním neštěstí, o kterém jsem se zmiňoval v úvodu tohoto článku. Byla středa 13. září 1967, v 6:13 měl z pražského hlavního nádraží vyjet rychlík 446 mířící do Nového Bohumína a vezoucí vagony, které se v České Třebové odpojovaly a společně s parní lokomotivou 475.142 jako rychlík 424 pokračovaly přes Svitavy do Brna. Ovšem už z Prahy vlak vyjel se zpožděním a do Třebové dorazil opožděn o téměř dvě hodiny. Brněnský rychlík tak na cestu mohl vyrazit až krátce po 11. hodině. V 11:15 zastávka ve Svitavách a o 5 minut později...
Mezi Třebovou a Brnem probíhalo tou dobou třináct omezení provozu na kolejích, strojvedoucí a vlakvedoucí o nich byli informováni prostřednictvím rozkazu, který ve Třebové obdrželi. Jedna z výluk se týkala 1. traťové koleji mezi Svitavami a Hradcem, přičemž vlaky ze Svitav do Brna tento úsek projížděly po "nesprávné" koleji a na "správnou" se vracely v provizorní výhybně u hradeckého nádraží. V rozkazu, který obdržela četa onoho rychlíku, byla však uvedena až následující výhybna Banín.
![]() |
Srovnání: foto z nehody a současná podoba nádraží |
Jak o nehodě informovalo Rudé právo ze 14. září 1967, vidíte níže na přiložené reprodukci. Následné vyšetřování poukázalo na nedostatečné a zmatečné informace v rozkazu, který vlaková četa v České Třebová obdržela. Nejpodstatnější chybou rozkazu byla záměna výhyben, ovšem chyběl také například pokyn k pomalé jízdě v Hradci a informace o změnách tamního návěstění. Vůbec jednotlivé výluky nebyly zmíněny tak, jak šly na trati po sobě, jedna dokonce měla být uvedena někde na okraji papíru. V hradecké výhybně také chyběla upozornění na nutnost pomalé jízdy. Kromě obětí na životech byla důsledkem nehody zničená část výpravní budovy, zdemolované stavědlo a část skladiště, silně byl poškozen svršek trati. Zničená lokomotiva, která na dráze sloužila od roku 1948, a její tendr byly o několik dní později úředně zrušeny a určeny k sešrotování.
![]() |
Rudé právo 14. 9. 1967 |
K železničnímu neštěstí s tragickým koncem v Hradci došlo i později, v novém tisíciletí. V červenci 2007 nákladní vlak odmrštil dvouletého chlapce, který se pohyboval blízko trati, srážku nepřežil. Strojvedoucí tehdy chlapce vůbec neviděl a policie vlak zastavila až v České Třebové.
Nehody na kolejích ale samozřejmě nejsou jen nějakou nelichotivou doménou Hradce nad Svitavou. Jedno z neštěstí připomíná pamětní deska u tatenického portálu opuštěného tunelu v Krasíkově. Právě tady zemřel, po těžkém zranění hlavy, Josef Tieftrunk, inženýr a technický rada Ředitelství státních drah v Olomouci, který měl jako vedoucí stavby na starosti budování druhé koleje trati z Přerova do České Třebové. Jeho životní dráha skončila 26. října 1929, kdy společně s řidičem a traťmistrem jeli ze Zábřeha do Krasíkova služební drezínou, a sice za nákladním vlakem. Krasíkovský výpravčí ovšem udělal chybu, když po příjezdu nákladního vlaku do stanice pustil na kolej, po níž se ještě blížila ona drezína, lokomotivu. Ke srážce došlo u tatenického konce tunelu, řidiči i traťmistrovi se podařilo z drezíny vyskočit a zachránit si tak život. Josef Tieftrunk to štěstí neměl.
Tatenický portál starého tunelu u Krasíkova |
I někdejší Moravská západní dráha ovšem "svoji oběť" má, a sice z 1. prosince 1922. K neštěstí nedošlo přímo na Hřebečsku, nicméně onen nákladní vlak přijel do Dzbelu z Chornic. Po zastavení odešel vlakvedoucí s dalšími do dopravní kanceláře, kde je zaujala trubka jednoho ze zaměstnanců stanice, který hrál v místní kapele. Bohužel se jednomu z nich podařilo z trubky vydat tón ne nepodobný zvuku trubky vlakvedoucího. To probralo podřimujícího strojvedoucího v mašině, a aniž by se ujistil, zda šlo opravdu o signál k odjezdu, vlak rozjel. Skončilo to vykolejením v jednom z oblouků u Konice, strojvedoucí přišel o život a z topiče se stal invalida.
S Hřebečskem souvisí i jedno z nejtragičtějších železničních neštěstí v Česku, ke kterému došlo v roce 1995 u Krouny. Tehdy se u Čachnova rozjely z kopce nezajištěné plně naložené vagony a doslova smetly motorák, který po trati mířil do Poličky a dále do Svitav. Zemřelo 19 osob, mezi nimi i jeden muž z Pomezí a žena z Chrastové Lhoty, další čtyři byly zraněny, motorák byl zcela zničen.
Ať ale nekončíme tak smutně, třeba právě v knize o poličské trati Historie místní dráhy Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče můžete najít v přehledu nehod i takové, které se obešly bez obětí či vážných zraněných. Například když v roce 1961 blízko zastávky Svitavy zastávka narazila do motoráku od Poličky liazka naložená pružinovou ocelí, jejíž část po smyku náklaďáku vletěla oknem do vlaku. Dobře ale například dopadlo i vykolejení vlaku z důvodu nedodržení rychlosti u zastávky v Trpíku v roce 1949.
Martin Višňa
foto: Martin Višňa, repro z Rudého práva a Světa železnice velké i malé
s využitím: Svět železnice velké i malé (12/2013), Kronika města Svitavy, Rudé právo, Železniční trať Brno – Č. Třebová na starých pohlednicích, vlaky.net, zelpage.cz, Svitavský deník, Zmizelé koleje, zmizelá nádraží, Historie místní dráhy Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče
Žádné komentáře:
Okomentovat